Oppgave:
Skriv om et digitalt vurderingsopplegg du har gjennomført som har vært vellykket, eller beskriv en plan for et opplegg som du kan tenke deg å prøve ut i praksis basert på det du har lært i denne modulen.
IKT må selvsagt stå sentralt i opplegget, men det er også viktig å beskrive det pedagogiske/fagdidaktiske.
Ta med følgende momenter i beskrivelsen din:
- Kontekst: En kort beskrivelse av den aktuelle undervisningssituasjonen slik at leseren forstår konteksten opplegget gjelder for.
- Overordnet mål for opplegget du nå skisserer.
- Krav til forberedelse fra lærerens side.
- Beskrivelse av gjennomføringen rent konkret.
- Fordeler med opplegget og pedagogiske gevinster.
- Mulige fallgruver du ser for deg.
- Eventuelt andre ting du mener det er viktig å få fram.
Kontekst:
Lærer for en 1. klasse som har lite datautstyr tilgjengelig i klasserommet, det blir derfor i en økt i datarom. Kahoot o.l. kan vi ta senere, da det er viktig at de ser oppgavene samtidig som alternativene. Elevene har jobbet med STL+ og er rimelig vant med å bruke pc og alle har knekt lesekoden.
Overordnet mål:
Teste leseferdighet og leseforståelse
Krav til forberedelse fra lærer:
Må lage klar en test i barneskoleversjonen (som nå har blitt mye bedre enn den var) av it´s learning. Her legger man inn korte tekster som eleven skal lese, før de får ulike 2-3 ulike oppgavetyper,
Noen eksempel:
* Per fikk en rosa ballong. Hvilken farge var ballongen? (åpent svar, eller trykkpunkt med ulike bokser med farger)
* Bilde av en ting: (åpen svar: hva er dette?)
* Bilde med litt handling: Ulike alternativ som beskriver rett handling.
Noen eksempel:
* Per fikk en rosa ballong. Hvilken farge var ballongen? (åpent svar, eller trykkpunkt med ulike bokser med farger)
* Bilde av en ting: (åpen svar: hva er dette?)
* Bilde med litt handling: Ulike alternativ som beskriver rett handling.
Konkret gjennomføring:
Intro, motivering, pålogging på it´s, forklaring hva de skal gjøre, gjennomføre, ekstra oppgave til de som er ferdige.
Fordeler:
Får umiddelbar og ferdig rettet test i leseforståelse, samtidig som de får innblikk i hvordan ta tester på it´s learning.
Fallgruver:
Ny oppgavetype for elevene, som kan føre til litt forvirring
1 kommentar:
Hei Thomas!
Dette så spennende ut synes jeg. Du får testet elevenes leseforståelse på en annen måte. Det gir variasjon i undervisningen og du oppfyller kravene om å vurdere eleven på et bredt grunnlag. I tillegg tjener jeg det er lett å motivere eleven for denne økten. Lykke til!
Legg inn en kommentar