onsdag 18. februar 2015

Skriv om et vurderingsopplegg - Arbeidskrav 05 - MOOC IKT i læring

Oppgave:
Skriv om et digitalt vurderingsopplegg du har gjennomført som har vært vellykket, eller beskriv en plan for et opplegg som du kan tenke deg å prøve ut i praksis basert på det du har lært i denne modulen. 
IKT må selvsagt stå sentralt i opplegget, men det er også viktig å beskrive det pedagogiske/fagdidaktiske. 
Ta med følgende momenter i beskrivelsen din:
  • Kontekst: En kort beskrivelse av den aktuelle undervisningssituasjonen slik at leseren forstår konteksten opplegget gjelder for.
  • Overordnet mål for opplegget du nå skisserer.
  • Krav til forberedelse fra lærerens side.
  • Beskrivelse av gjennomføringen rent konkret.
  • Fordeler med opplegget og pedagogiske gevinster.
  • Mulige fallgruver du ser for deg.
  • Eventuelt andre ting du mener det er viktig å få fram.

Kontekst: 
Lærer for en 1. klasse som har lite datautstyr tilgjengelig i klasserommet, det blir derfor i en økt i datarom. Kahoot o.l. kan vi ta senere, da det er viktig at de ser oppgavene samtidig som alternativene. Elevene har jobbet med STL+ og er rimelig vant med å bruke pc og alle har knekt lesekoden. 

Overordnet mål:
Teste leseferdighet og leseforståelse

Krav til forberedelse fra lærer:
Må lage klar en test i barneskoleversjonen (som nå har blitt mye bedre enn den var) av it´s learning. Her legger man inn korte tekster som eleven skal lese, før de får ulike 2-3 ulike oppgavetyper, 
Noen eksempel: 
* Per fikk en rosa ballong. Hvilken farge var ballongen? (åpent svar, eller trykkpunkt med ulike bokser med farger)
* Bilde av en ting: (åpen svar: hva er dette?)
* Bilde med litt handling: Ulike alternativ som beskriver rett handling.

Konkret gjennomføring:
Intro, motivering, pålogging på it´s, forklaring hva de skal gjøre, gjennomføre, ekstra oppgave til de som er ferdige.

Fordeler:
Får umiddelbar og ferdig rettet test i leseforståelse, samtidig som de får innblikk i hvordan ta tester på it´s learning.

Fallgruver:
Ny oppgavetype for elevene, som kan føre til litt forvirring


1 kommentar:

lerarn sin blogg sa...

Hei Thomas!
Dette så spennende ut synes jeg. Du får testet elevenes leseforståelse på en annen måte. Det gir variasjon i undervisningen og du oppfyller kravene om å vurdere eleven på et bredt grunnlag. I tillegg tjener jeg det er lett å motivere eleven for denne økten. Lykke til!